Innowacja dla rozwoju lokalnego: jak tworzyć cyfrowy ekosystem terytorialny
W dzisiejszym zglobalizowanym i dynamicznie zmieniającym się świecie partnerstwa, sieci i joint venture są kluczowe dla tworzenia korzystnego ekosystemu cyfrowego. Budowanie kultury współpracy staje się więc kluczowym aspektem dla władz samorządowych, które powinny pełnić rolę "gwarantów zaufania". Co sprawia, że jeden obszar jest bardziej "atrakcyjny" od drugiego? Na jakie elementy administracja publiczna powinna się skupić, aby poprawić procesy rozwoju lokalnego?
Analiza obecnej gospodarki globalnej oraz zmieniającego się
krajobrazu rynkowego wymaga głębokiej rewizji strategii rozwoju gospodarczego
władz lokalnych. Te strategie muszą ewoluować, aby dostosować się do nowego
konkurencyjnego kontekstu, charakteryzującego się dużą zmiennością popytu oraz
nagłymi i trudnymi do przewidzenia zmianami w scenariuszach, w których działają
lokalne instytucje.
W tym kontekście bodźce gospodarcze i podatkowe odgrywają
ważną rolę, jednakże należy podkreślić, że same bodźce nie są wystarczające dla
przyciągnięcia inwestycji. Coraz więksi inwestorzy podejmują bowiem decyzje
dotyczące przeniesienia biznesu na podstawie innych czynników, takich jak
kontekst lokalny.
Dlatego należy podkreślić, że nie istnieje jedna optymalna
droga do osiągnięcia pożądanych wyników, lecz można argumentować, że innowacje
cyfrowe stały się obecnie głównym czynnikiem wpływającym na atrakcyjność
terytoriów oraz warunkiem sine qua non przyspieszenia wzrostu i ułatwienia
tworzenia nowych miejsc pracy.
Innowacje cyfrowe mają silny wpływ na dynamikę konkurencji i
sposób funkcjonowania społeczeństwa, zmieniając nasze rozumienie terytorium i
odległości oraz wpływając na sposób, w jaki pracujemy i żyjemy.
Korzystając z tej koncepcji, decydenci polityczni powinni
działać jako promotorzy terytorialnego ekosystemu cyfrowego, który zapewnia
przedsiębiorstwom długoterminową przewagę konkurencyjną, zdolną do okresowego
samoodnawiania się poprzez wykorzystanie korzystnych warunków na szczeblu
lokalnym.
Stworzenie takiego ekosystemu powinno obejmować zrozumienie
korzyści płynących ze współpracy i sieci oraz sposobu, w jaki różne
zainteresowane strony mogą się wzajemnie uzupełniać, wchodzić w interakcje i
współpracować we wspólnym celu, jakim jest stworzenie korzystnych możliwości
rozwoju dla wszystkich zainteresowanych stron.
Warto więc podkreślić, że wysiłek, jaki należy podjąć ze
strony władz lokalnych, powinien polegać na wdrożeniu działań koordynacyjnych
na kilku poziomach (firmy, uniwersytety, obywatele, innowacyjne start-upy,
ośrodki badawcze itp.), które umieszczają współpracę w centrum zarządzania
lokalnymi systemami i strategiami rozwoju.
W połączonym, niestabilnym i dynamicznie zmieniającym się
świecie partnerstwa, sieci i wspólne przedsięwzięcia mają kluczowe znaczenie
dla budowania sprzyjającego ekosystemu cyfrowego, tworząc odpowiednie ramy
"motywacyjne", na które jest duże zapotrzebowanie zdecydowanej
większości inwestorów.
Zarządzanie rozwojem lokalnym w sposób oparty na współpracy
powinno stać się imperatywem, aby odnieść sukces w środowiskach
charakteryzujących się rosnącą liczbą interesariuszy, ale przede wszystkim w
celu rozwoju społeczności technologicznych zdolnych do przetrwania w coraz
trudniejszych scenariuszach konkurencyjnych.
Zainteresowane strony uczestniczące w tym procesie na
szczeblu lokalnym powinny zdawać sobie sprawę i akceptować, że nie ma innowacji
bez współpracy i że współzależność jest czynnikiem, którego nie można dłużej
ignorować, jeśli ma być zapewniony wzrost terytorium.
Wracając więc do pierwszego pytania, można stwierdzić, że
atrakcyjność terytorium wynika z umiejętności lokalnych władz w wyborze i
zarządzaniu właściwym mixem współpracy.
W tym kontekście najbardziej wyrazistym przykładem jest
model Doliny Krzemowej, wynikający z złożonej sieci współpracy, która rozwijała
się na przestrzeni lat i nadal się wzmacnia.
Lokalne władze oraz ogólnie wszyscy interesariusze obszaru
Zatoki San Francisco rozwijali solidną kulturę współpracy, zdając sobie sprawę,
że pobudzanie tego procesu generuje więcej innowacji i znacząco przyczynia się
do powiększania tortu, który można dzielić.
Podstawowym tematem dla lokalnych władz jest zatem budowanie
kultury współpracy, która stawia na pierwszym miejscu ogólne interesy oraz
procesy rozwoju, zamiast sieci nepotyzmu, rozrzutnych finansowań i sieci
faworytyzmu, które niestety nadal niszczą zdolność terytorium do tworzenia
wartości i konkurowania.
Wychodząc od tych wstępnych rozważań, możliwe jest
zarysowanie strategicznych kierunków, które lokalna administracja publiczna
powinna podążać, aby stworzyć cyfrowy ekosystem terytorialny:
- ułatwianie
sposobów łączenia się, współpracy, negocjacji i dzielenia się
informacjami;
- zachęcanie
do badań i rozwoju innowacyjnych rozwiązań opartych na nowych
technologiach (uczenie maszynowe, blockchain, cloud computing itp.);
- tworzenie
warunków sprzyjających szybkiej translacji wyników badań i pomysłów w
przedsiębiorstwa;
- wspieranie
możliwości analizowania danych w celu pogłębiania i poprawy procesu
podejmowania decyzji;
- ułatwianie
adaptacji technologii automatyzacji w celu optymalizacji produktywności
firm i zwiększenia efektywności działań rutynowych;
- oferowanie
zachęt w celu przyciągnięcia i zatrzymania wykwalifikowanej siły roboczej
oraz niezbędnych kompetencji do innowacji.
Podążanie tymi kierunkami oznacza rozpoczęcie procesu
przemyślenia tradycyjnych logik rozwoju lokalnego, co umożliwi administracji
publicznej stworzenie odpowiednich warunków do pobudzania rozwoju nowych
produktów, usług i kanałów we wszystkich strategicznych sektorach terytorium,
generując wartość ekonomiczną dla całej społeczności.
To przemyślenie powinno mieć na celu uruchomienie koła
wirtualnego, którego głównym efektem będzie przyciąganie, zatrzymywanie i
zaangażowanie najlepszych talentów w rozwoju i wzroście terytorium.
W rzeczywistości talenty obecne na danym obszarze, wchodząc
w interakcje z ewolucją wiedzy technologicznej, mogłyby pobudzać proces
współpracy, tworząc podstawy dla stałego wzrostu, który ma swoje korzenie w
autentycznie endogennych czynnikach.
Jednakże, w podejściu takim, jak opisane powyżej, teoria
gier, wyłoniona w badaniach i rozważaniach przeprowadzonych przez laureata
Nagrody Nobla w dziedzinie ekonomii, Johna Forbesa Nasha jr., sugeruje, że
rozwiązanie oparte na współpracy staje się rzeczywiście skuteczne tylko wtedy,
gdy agenci, w naszym przypadku aktorzy terytorium, oczekują regularnej
interakcji na dłuższą metę.
Regularność interakcji wynika bezpośrednio z zaufania:
interesariusz musi mieć pewność, że otrzyma współpracującą odpowiedź od innych
interesariuszy, z którymi ma kontakt; taka odpowiedź musi być rzeczywiście
wprowadzana w życie, aby stworzyć tzw. relację win-win, w której wszyscy
aktorzy terytorium odnoszą rzeczywiste korzyści.
W tym "grze" lokalne władze powinny pełnić rolę
gwaranta zaufania, czyli podmiotu odpowiedzialnego za zapewnienie, że w
cyfrowym ekosystemie terytorialnym przeważają relacje typu win-win.
Podsumowując, można twierdzić, że w średnio- i
długoterminowej perspektywie lokalny rząd, który będzie efektywnie zarządzał
procesami rozwoju opartymi na zaufaniu i współpracy, stworzy wyższą jakość
życia, odzyska zaufanie wyborców i poprawi konkurencyjność terytorium.
Carlo Paolicelli
Komentarze
Prześlij komentarz